Hoe het allemaal begon

door | jun 29, 2021 | Blog | 0 Reacties

Het was 2012. Mijn Pabo diploma net op zak en als cadeau hadden Robin (mijn lief) en ik een reis geboekt naar Indonesië. De eerste drie weken vertoefden we op Bali. We genoten volop van elkaar, de vriendelijke mensen, de natuur en het heerlijke eten. De laatste week gingen we naar Lombok. Hoe dichterbij het kwam, hoe zenuwachtiger ik werd. Robin had het in zijn hoofd gehaald dat hij één van de hoogste vulkanen van Indonesië “De Rinjani” wilde beklimmen en daar zag ik als een BERG tegenop! Ik kon alleen maar denken: ‘Ik kan het niet, ik wil het niet, straks gebeurt er iets, levensgevaarlijk, we hebben geen goede schoenen en we hebben niet getraind…’ Ik zag alleen maar beren, maar Robin hield voet bij stuk en zei: ‘We zijn hier nu en we gaan het gewoon doen!’ Alleen in het hotel blijven was voor mij geen optie, dus ik ging mee.  

Van ik kan het niet, naar ik kan het WÉL!

Het was fysiek de zwaarste tocht van mijn leven. Stap voor stap klommen we naar boven. Ik pepte mezelf op door continu in mezelf te herhalen: ‘Ik kan dit, ik kan dit, ik kan dit!’, maar een leuke tocht vond ik het niet. Ik zag niks van de natuur en liep in een soort van trance naar boven. Ziek van vermoeidheid bereikten we de top. Het eindpunt was magisch! Ik versloeg de beren op mijn weg, ontdekte dat ik veel meer kon dan ik dacht en werd beloond door het prachtige uitzicht! Ik kan het gevoel wat ik toen had zo weer oproepen. Tranen over mijn wangen. Van trots omdat ik tot veel meer in staat was dan ik van tevoren had gedacht, van het uitzicht en de mooiste zonsondergang die ik ooit heb gezien.  

Een mooie herinnering die symbool staat voor mijn zoektocht 

De herinnering aan deze zware klim staat nu symbool voor mijn zoektocht naar het vinden van een manier hoe ik kinderen met leerproblemen kan helpen. Als juf zag ik regelmatig kinderen worstelen met de lesstof. Ik zag ook wat het deed met het zelfbeeld en zelfvertrouwen van deze kinderen en dat deed ook iets met mij. Het maakte me verdrietig omdat ik diep van binnen wist dat het anders kon. Ik kon alleen nog niet ontdekken hoe. De zin “Ik kan het niet” kwam vaak voorbij. Ik hoorde het de kinderen zeggen, maar ik dacht het ook regelmatig over mijn eigen kwaliteiten als juf omdat ik de kinderen die het moeilijk hadden in mijn klas niet écht kon helpen. Ik zocht naar manieren en vocht als een leeuwin voor haar welpjes, maar écht helpen lukte niet. Deze zoektocht voelde als een enorme berg, waarvan ik de top maar niet kon bereiken. Dit kon ik niet aanvaarden. Ik werd er doodongelukkig van, dus liet ik het onderwijs in 2016 voorlopig los. 

Mijn moedergevoel zorgde ervoor dat ik mijn zoektocht vervolgde

Na de geboorte van Wessel, begon het onderwijs weer te roepen. Stel je voor dat mijn eigen zoon straks leerproblemen zou ervaren op school. Het is natuurlijk helemaal niet gezegd dat dit zal gebeuren, maar mijn moedergevoel zorgde er wel voor dat het begon te knagen. Ik voelde me schuldig dat ik kinderen die het moeilijk hebben op school, niet had kunnen helpen. Na 2,5 jaar gewerkt te hebben in de kinderopvang, besloot ik om mijn zoektocht te vervolgen. Ik ging weer werken in het onderwijs, maar ik kwam ook al heel snel tot de conclusie dat ik nog steeds niet in staat was om kinderen die het moeilijk hebben op school écht te helpen. Paniek in de tent! Wat nu? Ik had geen idee… 

Zoekt en gij zult vinden: de Kernvisie methode!

En toen kreeg ik het boek ‘Krachtig anders leren’ van mijn zus. Ik begon te lezen en las het boek in één dag uit. Alle puzzelstukjes vielen op hun plek. Terwijl ik las voelde het alsof ik weer op de top van de Rinjani stond. Eindelijk had ik iets gevonden waarmee ik kinderen écht kan helpen. Ik begreep ineens waarom ik zelf als kind geen plezier had in het leren en waarom kinderen met leerproblemen het zo moeilijk hebben op school. Dit boek bevestigde wat ik al wist. De leerlingen die het vaak moeilijk hebben op school en als zwak worden bestempeld, zijn helemaal niet zwak. Deze leerlingen leren gewoon op een andere manier en ik wilde alles van die manier weten. Ik twijfelde geen moment en schreef me dezelfde dag nog in voor de opleiding tot kernvisiecoach, zodat ik nu ook écht iets kan betekenen voor kinderen die het moeilijk hebben op school. En zo is WIES ontstaan. 

Spreekt mijn verhaal jou aan, wil je meer weten over de Kernvisie methode en wat ik voor jullie kan betekenen? Neem dan gerust contact op! Ik help jullie graag weer op weg!

Laat hieronder een reactie achter

0 reacties

Op deze pagina vind je leuke verhalen en handige tips.

Meest recente berichten